Dan Ariely Akıldışı Sevgilerini İletiyor



Dan Ariely'den önce ben sevgilerimi ileteceğim
Tam 2 ay 2 gün sonra yeniden merhaba :) Blogumda yazmayı ne kadar özlediğimi anlatamam. Bu süre zarfında 1.5 aylık yeni gelin olarak Dubai'ye taşındım; yeni eve, yeni hayata adapte olmakla ve işleri sürdürmekle uğraşırken orada okuma fırsatı bulduğum kitaplar da hep roman ağırlıklı olunca işte böyle bir süre ara vermek zorunda kaldım.



Kaynak: Optimist Kitap
Neyse ki imdadıma Dan Ariely yetişti.
Dan Ariely'e, kitaplarına ve üslubuna bayılıyorum, mümkün mertebe herkesle de bunu paylaşmak için bayılarak okuduğum The (Honest) Truth About Dishonesty, Akıldışının Mantığı, Akıldışı Ama Öngörülebilir kitaplarını daha önce blogumda yazmıştım. Bu tutkum Optimist Kitap'ın da gözünden kaçmamış olacak ki Ariely'nin son kitabı olan "Akıldışı Sevgilerimle" kitabını bana gönderdiler ve İstanbul'a gelip kitabıma kavuşmam için bana ekstra heyecan kattılar. Kitabı bir Bursa seyahatinde gidiş-dönüş vapurda bir dikişte içip bitirdim. Ve de size aktaracağım küçük küçük parçaları biriktirdim.

Kitap ne anlatıyor?
Bu kitapta Dan Ariely, Wall Street Journal'daki köşesindeki yazılarından oluşturduğu seçkiyi sunmuş bize. Yıllarca psikoloji ve behavioral economics alanında kaleme aldığı akademik makalelerden sonra araştırmalarının sonuçları hakkında daha samimi yazılar yazmaya başlayan Ariely, "Akıldışı Sevgilerimle" kitabı ile okurlarının ciddi sorularını esprili bir dille yanıtladığı köşe yazılarını derlemiş. New Yorker'ın ünlü çizeri Willam Haefeli de karikatürleriyle kitaba renk katmış.

Kitapta evlilik hayatı, yatırımlar, ilişkiler, gündelik hayat, arkadaşlık, spor ve kariyer gibi çok sık aklımıza takılan sorulara ev sahipliği yapan konular var. Mesela, hemen hemen hepimizin fazladan birkaç kilosu olduğuna göre şu soru bir şekilde hepimizin aklından geçmiştir diye düşünüyorum:
Sevgili Dan, 
Ne zaman gece geç saatlere kadar uyanık kalsam sonunda buzdolabına saldırıyorum- ve diyetimi bir bir bozuyorum. Gün içinde kendimi tutabiliyorum ama gece olunca sanki otokontrolüm yok oluyor. Ne yapmalıyım? (s.180)

Ben burada soruların cevaplarını yazmayacağım. Kitabı okuyup siz bulun istiyorum :) Ama bu soru özelinde, cevabı daha önceki kitabından bilmek mümkün. ("What the hell effect" dersem hatırlar mısınız?)


William Haefeli'nin kitaptaki karikatürlerinden biri

Hadi şimdi de çok basit ve çok net bir soru gelsin:
Sevgili Dan,
Çamaşır yıkarken neden çoraplar hep kaybolur? (s.113)

Şimdi de sizinle sabahın 6'sında yataktan zıplayıp ofise gitmeden önce çılgınlar gibi pilates, koşu, spinning yapan arkadaşlarınızın kulaklarını çınlatacak bir soru paylaşayım:
Sevgili Dan, 
Çalıştığım ofiste işine 20 dakika bile odaklanmakta zorlanan insanlar var. Ama uzun süren esneme hareketleri yaparken hiç sorun yaşıyor gibi görünmüyorlar ve hayret verici şekilde zaman alıcı faaliyetlere devam etmek konusunda oldukça azimli görünüyorlar. Bu çelişkiyi açıklayabilir misiniz? (s.165)

Bu soruyu okurken sizin de aklınıza direkt bazı isimler geldi mi? :))



Kaynak: picjumbo.com
Kapanış sorusu ve BONUS: Sorunun cevabı
Evet, şimdi bu kitabı da iş hayatına bağlıyorum ve kitaptaki diğer soruları okuma keyfini size bırakıyorum.
Sevgili Dan,
Vaktimin önemli bir bölümünü Skype ve Google Hangouts üzerinden telekonferans bağlantıları yaparak geçiriyorum. Görüşmeler sırasında genellikle e-postalarımı cevaplamaya çalışıyorum ve kimsenin bunu görmemesi için bağlantıların video özelliklerini kapatıyorum. Üstelik kimse duymasın diye yazarken ses çıkarmamaya da çalışıyorum. Yine de klavye sesi bilgisayarda yankılanıyormuş gibi geliyor ve diğer katılımcıların onlara gerçekten dikkatimi vermediğimi anladığından kuşkulanıyorum. Herhangi bir tavsiyen var mı?

>>Sanırım büyük resmi göremiyorsun. Büyük ihtimalle diğerleri yazdığını fark etmiyordur çünkü onların klavyelerinden gelen sesler seninkini bastırıyordur. Yine de başkalarının seni duyabileceğinden kuşkulanıyorsan, kendine bir tablet al. (s.63)

Dediğim gibi, kalan 100 kadar soru da okunmak üzere mavi kapağının arkasında sizi bekliyor.
Dan Ariely'nin kitapları, konuşmaları, araştırmaları, hatta App'leri hakkında bilgi almak ve Ariely'yi hayatınızda olmazsa olmazlarınızdan yapmak isterseniz kendi web sitesini de şiddetle öneririm: danariely.com 

Keyifli keşifler...

Irmak

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Neden ile başla - Simon Sinek

Batna, Zopa ve Sonuç Alıcı Müzakere