Kadınlar Neden Satın Alır? Paco Underhill
“…Dünyadaki her kadın
kendisi için ve elbette, diğer kadınlar için güzel görünmek istediğini bilir…”
Aranızda kadınların erkekler için güzel görünmek istediğini
düşüneniniz var mıydı zaten?
Paco Underhill “Kadınlar Neden Satın Alır?” kitabında, kadınların
sosyo-ekonomik gelişiminin, evlerin mutfağından banyosuna kadar nasıl bir evrim
geçirmesine sebep olduğundan başlıyor; otellerin, kadınların ihtiyaçlarını
dikkate alarak nasıl yeniden düzenlenmesi gerektiği ile devam ediyor, daha
sonra kadınların sigaralarına, kozmetik alışverişlerine, AVM ritüellerine,
sağlık merkezlerinden* beklentilerine kadar hayatındaki pek çok noktaya
değinerek iyileştirme önerilerinde bulunuyor.
Burada önemli olan konu, kadınların satınalma alışkanlıkları
üzerine yazılan bir kitabı (pozitif) ayrımcılık olarak düşünmemek gerektiği.
Paco Underhill diyor ki: Bir perakende mağazasını daha fazla kadın dostu yapmak
onu bir şekilde daha az erkek dostu haline getirmekle sonuçlanmaz. Kadınların
yolundan yürümekle sonunda her şeyi hem
kadınlar hem erkekler için daha iyi
hale getirirsiniz.
Pislik içinde
tuvaletler
Kadınların olayı budur: Güvende, konforlu, kontrol sahibi ve
hijyen içinde hissetmek... Ama baktığınızda pek çok işletmede bu saydıklarımdan
bir ya da daha fazlasının eksik olduğunu görüyoruz. Kocaman bir AVM, içinde yok
yok evet, ama tuvaletlere baktığınızda içler acısı. O kalabalık AVM’nin
temizliğini 4 saatte bir yaptırırsanız ne olur? Fiyasko. Ya da daha güncel bir
örnek vereyim, Zorlu Center’da tiyatroya gittim. Atmosfer harika, temiz düzgün
huzurlu ve şık bir yer. 10 numara. Ama o da ne? Tuvalet kağıdı yok! İsyan etmek
istedim, bari siz yapmayın! Avam bir sürü AVM’miz iğrenç tuvalet sağlayıcılığı görevini
layıkıyla yerine getiriyor, siz neyle farklılık yaratıyordunuz? Eksi puan!
Gelin görün ki, AVM’lerin bu umursamazlığına karşın benzin
istasyonları tuvaletleri inanılmaz bir hızla inanılmaz temiz hale gelmedi mi
sizce de? Bana kalırsa, eskiden soğuk, sevimsiz, pis kokulu benzin
istasyonlarını daha sıcak bir yere çeviren ve benzin alma eziyetini daha az “eziyet”
gibi hissettiren şey oradaki hijyendit. İtiraf ediyorum, sırf bu temiz tuvalet
konusundaki inanılmaz iddialarına bayıldığım için benzincimi değiştirdim. Tuvalete
gitmek şart değil, ne kadar iyi olduklarını biliyorum ve bu bana güven veriyor.
Ağır çekimde kasa
kuyruğu eziyeti
Bu muhtemelen bir kadın yüzündendir, sabredin :) Kadın cüzdanını
açacak, kredi kartı slibini bir yere yerleştirecek, kağıt paraları ayrı bir
yere, bozuk paraları ayrı bir yere koyacak, fişi baştan aşağı kontrol edecek
(ki kaç kez yanlış “geçirilmiş” bir ürün bulmuşuzdur), poşetleri alacak, son
bir bakış atacak unuttuğu herhangi bir şey kalmış mı diye… Az önce ne dedi Paco
Underhill? Güvende hissetmek. Evet, tam da bu: Her şey kontrol altında,
eksik/yanlış yok, asayiş berkemal. Gidelim.
Güvende hissetmek demişken, mağazaların giyinme
kabinlerindeki o haşin ışıklara ne demeli? Ben o bayıldığım mini şortu denediğimde
karşıma çıkanlar? Daha kötüsü, o bikiniyi denediğimde? Nerede bu ışıklar tüm
gözeneklerimizi olduğundan 10 kat kötü gösterirken ihtiyacımız olan güven
duygusu? Uçtu gitti. Eksi puan!
Spor salonu
atmacaları
Bırakın egzersizimizi yapalım. Bırakın şortumuzu taytımızı
giyip koşumuzu yapalım, Bosu’ya girelim, ya da özel antrenman yapalım. Aç gibi
bakmayın sevgili erkekler. Güven duygusunu hissedemezsek o kasıntı yere
verdiğimiz parayla kendimize spor aleti, pilates topu ve bir-iki dumbell
alırız, üzerine özel hoca getirtiriz evimize. Huzur içinde, istediğimiz vakit
sporumuzu yaparız. Güven/kontrol/konfor neredeydi bu spor salonunda? Eksi puan!
Teknoloji teknoloji
içindir… mi?
Paco Underhill harika bir bakış açısı getirmiş: Kadınlar
kadınlara daha çok güvenir. Herhangi bir erkek satış elemanının kendisine
tepeden bakar bir tarzda konuştuğunu fark etmek onu rahatsız eder. Dolayısıyla
bir satış elemanı “en yeni işlemciler / yeni nesil Intel® veya AMD işlemciler /
HD1 çözünürlüklü 39,6 cm (15,6 inç) diyagonal boyutlu…” gibi tabirler
kullandığı sürece beklediği etkiyi yaratamayabilir. O etkiyi yaratmak için
bakın Mac Book Air nasıl gösteriyor Air’lerin özelliklerini: Günü en iyi şekilde kullanın / 12 saate
kadar pil ömrü / 3 kat daha hızlı wi-fi
İşte kontrol sahibi hissettiğimiz bir an. İşte günü en iyi
şekilde kullanmamıza yardımcı olacak bir “şey”. Bir eşzamanlı anne-eş-yönetici-evlat iseniz bundan daha önemli ne
olabilir?
Elin adamı odama giriyor, ben üstüne para veriyorum?
Otel odasında duştasınız ve bir şekilde ister istemez perdeye değdiniz. Bitti. O duş perdesine sizden önce kaç yüz kişi ne şekilde temas etti? Yapmayın, otel konuğunuza bunu yapmayın. Bir konuğa, özellikle bir kadına, bunu yapmayın. Pofuduk yastıklarınız, kar beyaz çarşaflarınız, yumuşacık ışıklandırmanız var ve bir sürü giysi askısı, makyaj çıkarıcı, bone, havlu terlik gibi onlarca detayı mükemmel düşünmüşsünüz ama ıyyy, duşta o perdeye dokunmak… Eksi puan! Peki bellboy’un valizinizi odanıza bırakması? Ya da şöyle açalım: Elin adamının, size ait olan, özel eşyalarınızı getirmek için, odanın ortasına, yatağınızın yanıbaşına kadar ilerleyebilmesi? Ne kadar modern, profesyonel ve düzgün insanlar olursak olalım, hoşlanmıyoruz yahu. Alınmaca, darılmaca yok. Gelsin eksi puan.
Her şeyin light’ı
kadınlar içindir. Light erkek kavramı hayatımıza gireli 10 yıl oldu mu?
Miller light, Pınar Beyaz light, Danone light yoğurt, Eti
Form belli ki diyet hedefli kadınların (evet, genelde kadınların) almaları için
dayatılmış şeyler. Peki light/slim sigaralar? Daha az zehir zıkkım (özür
dilerim ama kızıyorum, içmeyin) içerdiği için mi? Hayır, light/slim sigara daha
beyaz. Beyaz olan, şeffaf olan incedir. Light/slim sigara daha ince. Sigaranın
inceliği sizin siluetinizdir. Light/slim sigara Barbie bebek. Siz de
parmaklarınızın arasında tuttuğunuz o Barbie’yle Barbie olursunuz.
Daha fazla anlatmayacağım. Paco Underhill’in gözlemlerinin ve deneyimlerinin hepsini
siz de öğrenin istiyorum. Mesela şu linki izlemenizi öneririm.
Daha detaylı bilgi için web sitesini de inceleyebilirsiniz:
Keyifli okumalar.
Irmak