Neden ile Başla - 2

Merhabalar,

Bu hafta da geçen haftaki "Neden ile Başla"nın genişletilmiş baskısı ile devam edip Simon Sinek mini serisini bitiriyorum.

Simon Sinek, şirketlerin en büyük hatalarının "neden" varolduklarını unutmak ve "neden"leri doğrultusunda ilerlememek olduğunu bu kitapta da anlatmaya devam ediyor. Sinek'e göre şirketler için kolay olan, müşterilerine "ne yaptıkları"nı anlatmak. Bu, kısa vadede başarı getiriyor. Asıl olan ise varoluş "neden"lerini anlatmak.




Örnek olay: TiVo nerede yanlış yaptı?
TiVo örneğini ele alalım. TiVo (TV input, Video output), ABD'de TV yayınlarını sabit diskine kaydedip saklayarak istenildiği zaman yayını izlemeye imkan tanıyan bir cihaz. Vaktinde fırtına gibi estiğini, benim Amerika'da bulunduğum 2007-2009 yıllarında pazarlama kitaplarında sürekli isminin geçtiğinden anladığım bir marka (gerçekten görmüş ya da kullanmış değilim). TiVo'nun kurucuları TiVo'yu "neden" yaptıklarını açıklamak yerine "ne" yaptıkları üzerinden giderek müşterileri ikna etmeye çalıştı ve sonuçta öngördükleri yıllık satış miktarı olan 760 bin yerine ilk yılı 48 bin ile kapattılar.
"Neden"i izah edilmeyen hedef kitlenin TiVo ile ilgili düşünceleri -doğal olarak- şöyleydi:
- Anlamıyorum.
- İhtiyacım yok.
- Bunu sevmedim.


"Neden"i oluşturanların, "Nasıl"ı bilenlere ihtiyacı vardır
Çok mantıklı. Bir elmanın iki yarısı olmak gibi bir şey bence. Dünyamızı değiştiren, ekonomiye yön veren ya da sosyal olarak bizi etkileyen girişimlere baktığımızda biri daha kamera önünde olmak üzere genelde 2 kişinin var olduğunu farketmiştiniz, değil mi?

Şimdi bu elmanın iki yarısını tanıyalım. Huzurlarınızda "Neden" tipi insan ile "Nasıl" tipi insan.
Neden tipi insan: Bu kişiler vizyon sahibi, hayal kuran, hayallerinin gerçekleşeceği konusunda iyimser olan ve diğer insanların göremedikleri şeye dikkatlerini veren insanlardır.

Nasıl tipi insan: Bu kişiler ise bu günde yaşayan, gerçekçi olan ve her şeyin pratik yanını gören insanlardır. Bir süreci görmek ve işleri yoluna koymak konusunda iyilerdir.

Walt Disney & Roy Disney ve Mickey Mouse :)
Kaynak: http://www.waltdisney.org
Elmanın iki yarısı bir diğerinden daha iyi değildir. Steve Jobs Neden tipi bir insandı, Bill Gates de ve hatta Walt Disney de. Ama onlar geldikleri noktaya tek başlarına ulaşmadılar. Yanlarında en az kendileri kadar önemli olan Neden tipi ortakları vardı: Steve Wozniak, Paul Allen ve Roy Disney... Herkesin masasında bir PC olmasını hayal eden Bill Gates idi ama şirketi kuran Paul Allen'di. Statükoya karşı ayaklanma fikrini ortaya koyan Steve Jobs idi ama Apple'ın mühendisliğini yapan Wozniak'tı. Walt Disney'in hayallerinin gerçekleşmesine giden yolu açan kişi abisi Roy oldu.


Pontiac ve Oprah Winfrey ne alaka?



Öncelikle isme aşina olmayanlar için Oprah Winfrey'i tanıtalım. Kendisi kısaca ABD televizyonlarında en çok izlenen talkshow programlarından birisi olan "Oprah Winfrey Show"un sunucusu olan bir TV yıldızıdır. Oprah Winfrey 2014 yılında bir programında şovunda bulunan tüm seyircilerine araba verdi. Yani toplam 276 araba! Bu Oprah için kesinlikle muhteşem bir pazarlama aracı oldu, ama bir sorun vardı: Dağıtılan 276 araba Pontiac G6 pek hafızalara kazınmadı.


İnsanlar bu etkinlik için 7 milyon dolar harcayan Pontiac'ın "Neden"ini bilmediği için bu kampanyanın da amacını, sebebini ve inancını anlamadı ve tabiri caizse devasa gövde gösterisi gümbürtüye gitti.

NEDEN olmadığı müddetçe, kampanyanın yapabileceği bir şey yok. Eğer NEDENiniz yoksa, mesajınız açık değilse NEYİ yayacaksınız?

Keyifli okumalar.

Irmak








Bu blogdaki popüler yayınlar

Neden ile başla - Simon Sinek

Batna, Zopa ve Sonuç Alıcı Müzakere